JAK DBAÆ O BEZPIECZEÑSTWO SWOICH PIENIÊDZY W SIECI ?
Korzystaj±c z bankowo¶ci internetowej lub aplikacji mobilnej zawsze przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeñstwa.
NIGDY nie podawaj nikomu przez Internet lub telefon swoich danych osobowych, identyfikatorów ani hase³.
Nie instaluj oprogramowania i nie ¶ci±gaj aplikacji pochodz±cych z nieznanych ¼róde³.
Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, nie klikaj w za³±czniki do wiadomo¶ci czy smsów, które wydaj± Ci siê podejrzane (np. pochodz± od firmy kurierskiej, chocia¿ niczego nie zamawia³e¶ w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy).
Nie klikaj w linki prowadz±ce do stron rzekomo aktualizuj±cych Twoje certyfikaty bezpieczeñstwa lub system transakcyjny – bank NIGDY o to nie prosi w mailach.
Uwa¿aj na wiadomo¶ci, w których kto¶ prosi Ciê o dop³atê do jakiej¶ transakcji – upewnij siê, najlepiej dzwoni±c do danej osoby lub firmy, czy pro¶ba jest prawdziwa.
Nie wysy³aj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które prosz± Ciê o to przez Facebooka, messangera lub inny serwis spo³eczno¶ciowy, najlepiej zadzwoñ i zapytaj, czy rzeczywi¶cie kto¶ mia³ do Ciebie tak± pro¶bê.
Nie instaluj na swoim komputerze programów pochodz±cych z nieznanych ¼róde³.
Korzystaj zawsze z aktualnego systemu operacyjnego oraz z aktualnych aplikacji. Zabezpiecz swój komputer aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.
Korzystaj z poprawnych, czyli trudnych do rozszyfrowania hase³ do komputera i do bankowo¶ci internetowej. Silne has³o powinno sk³adaæ siê z co najmniej 8 znaków, zawieraæ wielkie i ma³e litery, cyfry oraz znaki specjalne. Nie zapisuj hase³ ani ich nie przekazuj innym osobom.
Ustal bezpieczne limity przelewów internetowych i p³atno¶ci kart±. £atwo je zmienisz w bankowo¶ci elektronicznej.
Korzystaj z bankowo¶ci elektronicznej na w³asnym sprzêcie i w miejscu z zaufanym Internetem. Unikaj logowania w miejscach typu kino, kawiarnia, publiczne hot-spoty.
Zawsze po zakoñczeniu korzystania z bankowo¶ci internetowej klikaj w przycisk „Wyloguj”.
Loguj±c siê na stronê bankowo¶ci internetowej, sprawd¼ poprawno¶æ adresu i szyfrowanie po³±czenia (adres powinien zaczynaæ siê od https://... a obok powinien byæ widoczny symbol zamkniêtej k³ódki). Sprawd¼ tak¿e dok³adnie poprawno¶æ adresu URL pod k±tem literówek i niestandardowych znaków, które bardzo czêsto nie s± widoczne na pierwszy rzut oka.
Zawsze zwracaj uwagê na komunikaty o b³êdach certyfikatów wy¶wietlane przez przegl±darkê internetow±. Zrezygnuj z transakcji, je¶li cokolwiek wzbudzi Twoje w±tpliwo¶ci.
Na komputerze korzystaj z klawiatury ekranowej wprowadzaj±c has³o.
¦led¼ informacje oraz komunikaty publikowane na stronie Banku oraz przesy³ane na Twoj± skrzynk± w systemie bankowo¶ci elektronicznej.
Je¶li kto¶ dzwoni do Ciebie podaj±c siê za pracownika banku, je¶li otrzymujesz wiadomo¶ci, których nadawcy podszywaj± siê pod bank lub po prostu co¶ Ciê zaniepokoi³o w zwi±zku z przelewami, zadzwoñ na nasz± Infoliniê.
PAMIÊTAJ w przypadku czasowej niedostêpno¶ci Twojej bankowo¶ci elektronicznej zachowaj spokój i nie ulegaj panice. Taki jest w³a¶nie cel cyberprzestêpców – wywo³anie paniki, strachu i chaosu. Nie wspieraj ich w tym. Nie kieruj siê równie¿ anonimowymi opiniami czy komentarzami np. z mediów spo³eczno¶ciowych czy forów internetowych. Upewnij siê, ¿e to wiarygodne informacje a nie „fake newsy”.