Polski Fundusz Rozwoju uruchamia Tarczê Finansow± PFR – program skierowany do firm, które ucierpia³y w wyniku pandemii koronawirusa. Wnioski o finansowanie w postaci czê¶ciowo bezzwrotnych subwencji w przypadku mikrofirm oraz ma³ych i ¶rednich firm bêdzie mo¿na sk³adaæ poprzez system bankowo¶ci internetowej naszego Banku. Sk³adanie wniosków rozpocznie siê w ci±gu najbli¿szych dni.
W przypadku du¿ych firm wnioski o pomoc mo¿na sk³adaæ za po¶rednictwem formularza dostêpnego na stronie PFR (link podajemy poni¿ej).
Do kogo skierowany jest Program?
Tarcza Finansowa PFR kierowana jest do:- mikrofirm, zatrudniaj±cych na dzieñ 31 grudnia 2019 r. od 1 do 9 pracowników (bez w³a¶ciciela), których roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 mln euro,
- ma³ych i ¶rednich firm, zatrudniaj±cych na dzieñ 31 grudnia 2019 r. do 249 pracowników, których roczny obrót za 2019 r. nie przekracza 50 mln euro lub ich suma bilansowa w 2019 r. nie przekracza 43 mln euro,
- du¿ych firm, zatrudniaj±cych na dzieñ 31 grudnia 2019 r. od 250 pracowników albo osi±gaj±cych obrót roczny za 2019 r. powy¿ej 50 mln euro lub ich suma bilansowa w 2019 r. przekracza 43 mln euro.
Jak wnioskowaæ o subwencjê?
Ca³o¶æ procesu, w tym otrzymanie decyzji i podpisanie umowy z PFR oraz z³o¿enie odwo³ania od decyzji Funduszu odbywa siê on-line w systemie transakcyjnym naszego Banku albo bezpo¶rednio przez formularz zamieszczony na stronie PFR (w przypadku du¿ych firm). ¦rodki zostan± wyp³acone w wiêkszo¶ci przypadków w ci±gu kilku dni od z³o¿enia wniosku. Firmy, które z³o¿± wniosek za po¶rednictwem systemu transakcyjnego Banku lub otrzymaj± subwencjê w ramach Tarczy Finansowej PFR, nie ponosz± ¿adnych kosztów np. z tytu³u prowizji bankowej czy za rozpatrzenie wniosku.
Wniosek oparty jest na o¶wiadczeniach przedsiêbiorcy, a jego weryfikacjê PFR przeprowadza automatycznie na podstawie danych z banków (identyfikacja, w tym numer NIP), ZUS (zatrudnienie) i Ministerstwa Finansów (m.in. przychód ze sprzeda¿y za poprzedni rok obrotowy dla M¦P).
Po potwierdzeniu tych informacji obliczana jest wysoko¶æ subwencji. Je¶li na podstawie dostêpnych danych zostanie ona przyznana w ni¿szej wysoko¶ci ni¿ wnioskowa³ przedsiêbiorca, otrzyma on od Funduszu, za po¶rednictwem banku, informacjê o przyczynach podjêcia takiej decyzji. W tej sytuacji subwencja bêdzie wyp³acona w ni¿szej wysoko¶ci, ustalonej przez PFR, a przedsiêbiorca bêdzie móg³ z³o¿yæ odwo³anie od decyzji. Mo¿liwo¶æ odwo³ania zostanie uruchomiona w systemach bankowych od 11 maja.
Dodatkowe informacje dotycz±ce procesu sk³adania wniosku i umocowania beneficjenta:
Jak przygotowaæ siê do z³o¿enia wniosku w ramach Tarczy Finansowej PFR?
1. Upewnij siê, ¿e:- Bank posiada aktualne, zgodne z wpisem w rejestrze dane Twojej firmy,
- posiadasz aktualne pe³nomocnictwo do reprezentowania Twojej firmy i dysponowania ¶rodkami w Banku,
- posiadasz aktywny dostêp, czyli login i has³o do bankowo¶ci internetowej dla firm.
2. W celu sprawnego wype³nienia wniosku, przedstawiciel firmy powinien przygotowaæ dane, takie jak:
- liczba zatrudnionych (w tym na umowy cywilnoprawne),
- wysoko¶æ przychodów w danych miesi±cach, które pozwol± zakwalifikowaæ przedsiêbiorstwo do grupy mikro lub ma³ych i ¶rednich lub du¿ych firm, a tak¿e wyliczyæ nale¿n± kwotê subwencji.
Wa¿ne!
Poniewa¿ podstaw± weryfikacji wniosków i o¶wiadczeñ, które wp³ywaj± na przyznanie subwencji i jej wysoko¶æ, s± rejestry publiczne, wa¿ne jest, aby przedsiêbiorca, który bêdzie siê ubiega³ o jej przyznanie z³o¿y³ deklaracjê VAT w czasie, który pozwoli na jej przetworzenie i zatwierdzenie przez Ministerstwo Finansów.
W trakcie sk³adania wniosku o subwencjê nale¿y sprawdziæ, czy od przes³ania deklaracji VAT-7 minê³y 4 dni kalendarzowe, a w przypadku podatników rozliczaj±cych siê kwartalnie z VAT, co najmniej 7 dni kalendarzowych od z³o¿enia JPK_VAT. Proces walidacji wniosków wymaga przetworzenia danych w rejestrach publicznych. Z³o¿enie wniosku o subwencjê wcze¶niej rodzi ryzyko jego odrzucenia przez PFR.
Przed rozpoczêciem wype³niania wniosku warto zapoznaæ siê równie¿ z informacjami zamieszczonymi na stronie www.pfr.pl, gdzie szczegó³owo opisane s± zasady Tarczy Finansowej PFR.Z subwencji bêd± mog³y skorzystaæ firmy, które dotkn±³ spadek przychodów o co najmniej 25 proc. w dowolnym miesi±cu po 1 lutego br. w porównaniu do poprzedniego miesi±ca lub analogicznego miesi±ca ubieg³ego roku w zwi±zku z COVID-19.
Subwencja dla mikrofirm
Maksymalna kwota subwencji dla mikrofirm zale¿y od skali spadku przychodów oraz liczby zatrudnionych i wynosiæ mo¿e do 324 tys. z³ (¶rednio 70-90 tys. z³), a do 75 proc. jej warto¶ci mo¿e byæ bezzwrotne zgodnie z poni¿szym: - 25 proc. warto¶ci jest bezzwrotne pod warunkiem kontynuowania dzia³alno¶ci w ci±gu 12 miesiêcy od jej udzielenia
- dodatkowe 50 proc. subwencji jest bezzwrotne w zale¿no¶ci od poziomu utrzymania ¶redniego zatrudnienia w okresie 12 miesiêcy.
W przypadku zmniejszenia zatrudnienia procent zwrotu subwencji przez przedsiêbiorcê jest odpowiednio wy¿szy, co ma stanowiæ bodziec dla beneficjentów do utrzymywania miejsc pracy. Po 12 miesi±cach zaczyna siê sp³ata ratalna reszty subwencji roz³o¿ona na 24 miesi±ce.
Subwencja dla M¦P
Dla firm z sektora M¦P kwota subwencji, która stanowi 4, 6 lub 8 proc. sprzeda¿y rocznej w zale¿no¶ci od skali spadku sprzeda¿y, mo¿e wynie¶æ maksymalnie 3,5 mln z³ (¶rednio 1,9 mln z³).
75 proc. subwencji finansowej mo¿e byæ bezzwrotne, w tym:
- 25 proc. pod warunkiem kontynuacji dzia³alno¶ci
- 25 proc. w zale¿no¶ci od poniesionej przez przedsiêbiorstwo straty na sprzeda¿y,
- dodatkowo 25 proc. w zale¿no¶ci od utrzymania ¶redniego zatrudnienia w okresie 12 miesiêcy.
Zwrot subwencji przez przedsiêbiorcê bêdzie proporcjonalnie wy¿szy w przypadku spadku zatrudnienia. Subwencje dla du¿ych firmWnioski o finansowanie dla du¿ych firm mo¿na z³o¿yæ bezpo¶rednio w PFR na stronie www.pfr.pl/tarcza. Warunkiem uzyskania wsparcia w ramach Tarczy Finansowej PFR jest prowadzenie dzia³alno¶ci na dzieñ 31 grudnia 2019 r., a tak¿e niezaleganie z p³atno¶ciami podatków i sk³adek na ubezpieczenia spo³eczne. Koniecznym warunkiem jest równie¿ posiadanie przez beneficjentów rzeczywistych firm rezydencji podatkowej w Polsce i rozliczanie podatków na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.